Skip to main content
Algemeen

Motorrijtuigenbelasting kan flink in de papieren lopen

By 19 oktober 2017No Comments

Bezit je een geschorste auto of een bestelauto die mogelijk niet helemaal aan de grijskentekenvoorwaarden voldoet of rijd je in een buitenlandse auto dan loop je mogelijk een risico op een forse naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting en of bpm.

Het risico op een forse naheffingsaanslag is niet denkbeeldig. Deze risico’s kun je eenvoudig beperken. Belangrijke vragen die je hierbij moet stellen:

  • Geschorste auto: Staat de geschorste auto nog op je naam? Is de schorsing nog nodig, of kun je deze beter opheffen? Waar staat je auto geparkeerd? Op een openbaar toegankelijke weg (een parkeerplaats, berm, stoep etcetera valt hier soms ook onder).
  • Auto met een buitenlands kenteken: Rijd je (nog) in een buitenlandse auto? Het maakt hierbij niet uit of de auto op je naam staat of niet. Maak je met deze auto gebruik van de Nederlandse weg (een parkeerplaats, berm, stoep et cetera valt hier soms ook onder). Bezit je een (bpm of motorrijtuigenbelasting) vrijstelling of vergunning om in deze auto te rijden?
  • Bij een bestelauto: Voldoet je bestelauto (nog) aan de wettelijke inrichtingseisen? Voldoe je (nog) aan de eisen van de grijskentekenregeling in de bpm en motorrijtuigenbelasting? Zo niet, heb je hiervoor aangifte gedaan bij de Belastingdienst?

Aan een vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting (en bij een bestelauto en buitenlandse auto ook aan de bpm) zijn strenge voorwaarden verbonden. Constateert de Belastingdienst dat je niet aan deze voorwaarden voldoet, dan volgt in de meeste gevallen een forse naheffingsaanslag met 100% boete. Deze naheffingsaanslag kan al snel duizenden euro’s bedragen.

Het bovenstaande is in recente uitspraken van de rechter nog eens bevestigd. Bijvoorbeeld:

  • Arrest van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden van 26 september 2017 (ECLI:NL:GHARL:2017:8426). In dit arrest oordeelde het gerechtshof dat de naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting met boete opgelegd aan een bestuurder die tijdens de schorsing de auto gebruikte terecht was.
  • Uitspraak van de rechtbank Noord Nederland van 22 augustus 2017 (ECLI:NL:RBNNE:2017:3226) . In deze uitspraak ging het om een Nederlandse inwoner die als bestuurder van een auto (eigendom van de zoon van bestuurder) met een Duits kenteken op de Nederlandse (openbare) weg werd aangetroffen. De rechtbank vond de door de Belastingdienst in beroep aan de bestuurder opgelegde (en inmiddels verlaagde) naheffingsaanslag van €8.887 en verzuimboete van €5.287 terecht.
  • Arrest van het gerechtshof Amsterdam van 27 juli 2017 (ECLI:NL:GHAMS:2017:3993). In dit arrest voldeed een bestelbus (met dubbele cabine) niet (meer) aan de inrichtingsvereisten als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994. Meer in het bijzonder dat de belanghebbende het hof (onder meer) niet (ervan) kon overtuigen dat de laadruimte ten minste 150 cm lang is. Het gerechtshof oordeelde dan ook dat de naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting van €1.815 en de boete ter hoogte van hetzelfde bedrag van €1.815 terecht was.

Meer weten? Neem contact op!

Leave a Reply